Šiaulių „Juventos“ progimnazijoje 2024 m. kovo 15 – oji diena buvo skirta STEAM įgūdžių ugdymui 1 – 4 klasėse. Vyko įvairūs bandymai, tyrinėjimai, atsakymų į klausimus ieškojimas. Daug naujo sužinota ir išmokta!Pavasarį minimos Pasaulinės Vandens ir Žemės dienos daugumą klasių paskatino tyrinėti vandens, dirvožemio savybes, pažinti paukščius, pradėti pavasarinę sėją.1a ir 1b klasių vaikai domėjosi oru ir sėja, artėjančia Žemės diena, rašė laiškus Žemei. 1c ir 1d klasės domėjosi Žemės vandenimis. Susipažinę su didžiausiais, giliausiais, ilgiausiais Lietuvos telkiniais, susijungė bendrai veiklai. Atlikdami eksperimentus su vandeniu, mokiniai aiškinosi, kodėl kai kurie daiktai vandenyje skęsta, o kiti – plaukia, plūduriuoja. Vaikai bandė suvokti, kodėl ta pati moneta gali ir nuskęsti, ir plūduriuoti. Kodėl nuluptas apelsinas skęsta, o nenuluptas – plūduriuoja. Aiškinosi, kodėl išlankstyta popierinė gėlytė vandenyje skleidžiasi.2a klasė atliko eksperimentus „Pripūsk balioną kitaip“, „Apversta stiklinė su vandeniu“, „Kaip skleidžiasi gėlės žiedai“. 2b – „Pripūsk balioną“, „Šokantys pipirai“, „Skraidantys vaiduokliukai“. 2c klasės mokiniai konstravo raketas, rašė paslaptingu rašalu, dienos veiklas baigė nagrinėdami kiaušinio sandarą. 2d klasė tyrinėjo odos jautrumą ir, norėdama sužinoti, iš kur pučia vėjas, įgyvendino inžinerinį projektą „Vėtrungė“.Trečiokai vieningai gilinosi į vandens paslaptis ir ekologiją. Atlikdami tiriamuosius bandymus, plėtė žinias apie atskirus vandens apytakos rato procesus. Aiškinosi, kodėl vienur balutes matome ilgai, o kitur vanduo susigeria greitai (jeigu dirvožemis yra natūralus filtras, gal jis sulaiko visus teršalus?), kaip greitai ledinukai ištirpsta skirtingos temperatūros vandenyje, ar tirpimo greičiui svarbus maišymas. Atsakymų į šiuos klausimus, hipotezių patvirtinimų ar paneigimų vaikai ieškojo ne enciklopedijose, o savo galvose. Ketvirtokai, vyriausieji iš mažųjų juventiečių, ne tik gilinosi į gamtos paslaptis klasėje, bet iškeliavo pasimokyti į svečius.Veikla 4a klasėje prasidėjo nuo bandymų. Mokiniai aiškinosi, kaip įvairias medžiagas ir mišinius veikia vanduo, kokios gali būti medžiagų būsenos ir kaip jas veikia vandens temperatūra. Vaikai stebėjo, kaip brinksta maisto produktai vandenyje, kas tirpsta vandenyje, nustatė, kokios medžiagos ir mišiniai praleidžia vandenį, o kokios – sugeria. Atlikę spalvų liejimo bei popierinės gėlės „skleidimosi“ vandenyje bandymus, įsitikino, kad vandens galia yra beribė.4b klasė Fotografijos muziejaus tamsioje laboratorijoje, apšviestoje raudona šviesa, gamino fotogramas – ant šviesai jautraus popieriaus iš detalių kūrė kompozicijas, darbelius apšvietė kryptine šviesa ir ryškino specialiomis cheminėmis priemonėmis. Taip be fotokameros atsirado vaizdas! Fotogramomis ketvirtokai labai džiaugėsi.4c klasės mokinukai dirbo su medžiagomis – maišė jų mišinius, domėjosi dirvožemio derlingumu, į įvairų dirvožemį sodino giles, konstravo vėtrungę.Po visų bandymų ketvirtokai sodino gėles, kad pavasaris klasėse būtų linksmas ir spalvotas. Ketvirtokų veiklą vainikavo „Išmaniosios mokyklos“ edukacinė programa „Porceliano raštai“. Mokiniai daug sužinojo apie kietąjį porcelianą, jo atsiradimo istoriją ir panaudojimo galimybes. Išradingai dekoravo savo puodelius, iš kurių vėliau gers gaivų geriamąjį vandenį.Nuo pat pirmos pamokos klasėse lankėsi svečiai iš VšĮ „Edukaciniai projektai“. Edukatorės kartu su vaikais persikėlė į keturis „pasaulius“.1a, 1b, 1d klasės, naudojantis programėle „My Kind Voice”, keliavo susipažinti su emocijomis. Vėliau vaikai kūrė savo herojų ir kartu su juo vaikščiojo po mokyklą, stengdamiesi atskirti draugišką ir netinkamą elgesį. 1c, 2b, 3a, 3c klasės atsidūrė paukščių karalystėje. Labiausiai įsiminė faktas, kad čiurliai gali miegoti net skrisdami, nes atjungia vieną smegenų pusrutulį, o kitą palieka veikti. Vaikai sužinojo daug įdomių faktų ir apie kitus Lietuvoje gyvenančius paukščius bei „pasirūpino” jų namučiais. Išbandant programėles „iNaturalist“ ir Bird Net“, susidomėję stebėjo, kaip programėlė nupiešia paukščio garso, balso bangos vaizdą, įrašo ir analizuoja paukščių balsus.2a, 2d, 3b ir 3d klasių tyrinėtojai kartu su N. Armstrongu keliavo į Mėnulį. Vaikai prisiminė Mėnulio fazes, sužinojo, kad Mėnulis turi 12 vardų, būna baltos, juodos ir raudonos spalvos, kad yra nuolat apsuptas žvaigždžių. Nuskanavę QR kodą, vaikai susirado Mėnulio vaizdą pagal savo gimimo datą ir stebėdami jį nupiešė.Na ir vieninteliai 2d klasės gudruoliai nusprendė pasidomėti, kur po žiemos dingo snaigės. Sužinoję, kaip jos susiformuoja, kaip atrodo, patys programėlės pagalba pabandė sukurti savo snaigę.Smagios, turtingos žiniomis bei įspūdžiais STEAM dienos veiklos kiekvienam juventiečiui sužadino smalsumą, mąstymą, kūrybiškumą.Pradinių klasių mokytojų informaciją apibendrino mokytoja D. Kontrimienė
PAMOKŲ LAIKAS
MES ŽINIASKLAIDOJE
STEAM VEIKLOS
Šiaulių „Juventos“ progimnazija
Pagalba