Šiandien kompiuteris – neatskiriama mūsų aplinkos dalis.
Pasaulio pažinimo kelyje jaunas žmogus yra lydimas informacinių technologijų: kompiuteriniai žaidimai keičia kaladėles, grafikos programos – pieštukus, internetas – knygas. Vaikų, naudojančių kompiuterius, skaičius didėja.
Vis daugiau laiko praleidžiant prie kompiuterio, mažėja vaikų fizinis aktyvumas. Dėl darbo kompiuteriu nepritaikytoje darbo vietoje formuojasi netinkama vaikų laikysena, gali atsirasti rankų, kaklo, pečių ar nugaros fiziologinė įtampa, kuri vėliau sukelia skausmus, stuburo iškrypimus.
Kompiuterių naudojimo plitimas siejamas ir su pažintine bei socialine rizika. Ilgalaikis jaunimo „buvimas“ internete, bendravimas virtualioje aplinkoje atriboja nuo tikrovės, socialiai izoliuoja ir daugelio psichologų laikomas pavojingu reiškiniu.
Nors šiuolaikinis jaunimas technologijas pažįsta ir įsisavina geriau nei tėvai ar mokytojai, vyresniesiems tenka pareiga pasirūpinti, kad vaikai virtualioje erdvėje jaustųsi ir elgtųsi atsakingai.
Covid-19 pandemijos metu, kai mokymo procesas nusikėlė į nuotolį ir vaikai turėjo keletą valandų praleisti prie ekranų, išryškėjo pernelyg intensyvus informacinių technologijų naudojimo daroma neigiama įtaka vaikų sveikatai: padaugėjo depresijos ir nerimo sutrikimų, reikšmingai pablogėjo mokinių emocinė sveikata.
Riba tarp „sveiko iki patologinio“ naudojimosi internetu yra nedidelė. Ją peržengus, pasireiškia priklausomybės nuo skaitmeninių technologijų požymiai: ankstesnių pomėgių apleidimas, nuolatinis noras naudotis internetu, žemesni mokymosi rezultatai, įtampa šeimoje, depresija, nerimas, žema savivertė, miego sutrikimas ir pan.
Priklausomybė nuo kompiuterio gali tapti klastinga liga, kai įsitraukimas į virtualų pasaulį tampa neatskiriama gyvenimo dalimi.
Kokios dažniausios priklausomybės priežastys? Noras pabėgti nuo kasdienybės, problemų, noras siekti geresnio rezultato kitoje srityje, nemokėjimas atsipalaiduoti realiame gyvenime, bendravimo realiame gyvenime trūkumas ir kt.
Kaip išvengti priklausomybės?
Problema yra ne pats interneto naudojimas, o jo apimtis ir skaitmeninės higienos nesilaikymas. Per dieną 9-16 metų paaugliai internete praleidžia dvigubai daugiau laiko nei prieš 10 metų.
Ką vaikai veikia internete? Žiūri video, klausosi muzikos, žaidžia žaidimus, lankosi socialiniuose tinkluose, bendrauja su bendraminčiais. Tam tikrais atvejais atsiveria įvairios galimybės: skaitmeninis raštingumas, kūrybiškumas, saviraiška.
Tačiau iššūkių kelia kita interneto pusė, jos turinys: internete vaikams atsiveria komercinės reklamos, „spamas“, smurtas, žiaurumas, patyčios, gąsdinimai, azartiniai lošimai, pornografija, didėja rizika susitikti su nepažįstamais pavojingais asmenimis.
Vasario 8–13 dienomis Lietuvoje, kaip ir dar 150 pasaulio šalių, minima Saugesnio interneto savaitė. Šia iniciatyva siekiama atkreipti visuomenės (ypač vaikų ir jaunimo) dėmesį į skaitmeninius iššūkius ir saugumą virtualioje erdvėje.
Su jais susidoroti gali padėti tėvai, globėjai, mokytojai ar net vyresni draugai – nereikia būti interneto ekspertais.
„Juventos“ progimnazijoje vyko užsiėmimai, kuriuose kalbėta apie priklausomybę nuo interneto, jame tykančias grėsmes bei apsisaugojimo būdus.
Tam, kad mokiniai įsivertintų priklausomybės riziką nuo skaitmeninių technologijų, atlikta anoniminė apklausa. Joje dalyvavo 32 % mokinių, besimokančių 4 – 8 klasėse.
Testo rezultatai verčia sunerimt. Nustatytas juventiečiams būdingas priklausomybės nuo interneto lygis: įprastas – 10,8%, lengvas – 36.7%, vidutinio sunkumo – 29.5%, sunkus – 4.2 %.
Kviečiame tėvelius padėti vaikams suplanuoti ir laikytis sveikos dienos rutinos: pakankamai išsimiegoti, pavalgyti, pajudėti, pabūti lauke. Svarbu, kad vaikai kiekvieną dieną turėtų pakankamai „gyvo“ bendravimo ir patirtų sėkmę atlikdami savo pareigas. Aptarkite su vaiku, kada ir kur namuose naudojami ekranai. Būkite pavyzdžiu, puoselėjančiu bendrą šeimos laiką.
Visuomenės sveikatos specialistė L. Vaškienė, socialinė pedagogė D. Bartkutė
PAMOKŲ LAIKAS
MES ŽINIASKLAIDOJE
STEAM VEIKLOS
Šiaulių „Juventos“ progimnazija
Pagalba